Kiegyensúlyozatlanság

Megengedett maradék kiegyensúlyozatlanság és minősítése

Az ISO 1940 szabvány a forgórész súlyvonal-eltolódásának kerületi sebessége szerint sorolja osztályokba a gépeket, és a maradék fajlagos kiegyensúlyozatlanságot, az emeg értékét határozza meg.

 
Mivel tökéletesen kiegyensúlyozott forgórészek nincsenek, ezért minden esetben találkozunk maradék kiegyensúlyozatlansággal. Az egyes géptípusokra megengedhető maradék kiegyensúlyozatlanság mértékét az ISO 1940 szabvány rögzíti. E szabvány a forgórészek tömegközéppontja eltolódásának kerületi sebessége szerint sorolja osztályokba a gépeket (lásd táblázatunkat), és a maradék fajlagos kiegyensúlyozatlanságot (a tömegközéppont kitérését a forgástengelyhez képest forgás közben) az emeg értékben határozza meg.

Megengedett maradék kiegyensúlyozatlanság

Ajánlott kiegyensúlyozatlansági osztályok

Jó közelítő eredményt kapunk, ha az emeg meghatározásához ha a fenti nomogramot használjuk. Az egyes forgórésztípusok esetén az ISO 1940 szerint ajánlott kiegyensúlyozottsági osztályokat a lenti táblázat tartalmazza.

Pl. egy G6.3 osztályba sorolt, 1500 1/min fordulatszámú ventilátor esetében:

Ajánlott kiegyensúlyozatlansági osztályok 1

Ajánlott kiegyensúlyozatlansági osztályok 2

 

Amennyiben a forgórész tömege 500 kg, és a kiegyenlítő súly(ok) 1000 mm sugáron lett(ek) elhelyezve, akkor

Ajánlott kiegyensúlyozatlansági osztályok 3

 

tehát legfeljebb 20g egyensúlyozatlanság maradhat a forgórészen (az adott sugáron).
(forrás: Energopenta)

Kiegyensúlyozottsági osztályok

Kiegyensúlyozottsági osztály

Forgórésztípusok (általános példák)

G1600

Stabil forgattyús hajtóművek, mereven szerelt kétütemű motorok forgattyús tengelye, hajtásai

G630

Mereven szerelt nagy négyütemű motorok forgattyús tengelyeinek hajtásai. Rugalmasan alapozott hajódízelmotorok

G250

Mereven szerelt gyors négyhengeres dízelmotorok forgattyús tengelyei, hajtásai

G100

Stabil forgattyús hajtóművek, gyorsan forgó hat- vagy többhengeres dízelmotorok forgattyús tengelyei, hajtásai, komplett motorok autókhoz, teherautókhoz, dízelmozdonyokhoz

G40

Autóalkatrészek, keréktárcsák, hajtótengelyek. Többhengeres négyütemű rugalmasan szerelt gyors motorok

G16

Csuklós tengelyek különleges követelményekkel, törőgépek és mezőgazdasági gépek alkatrészei, személy- és tehergépkocsi-motorok forgattyús hajtóműveinek egyes részei. Hat- vagy többhengeres motorok forgattyús tengelyei speciális követelmények mellett

G6.3

Feldolgozó üzemi gépek részei: centrifugadobok, papíripari gépek görgői, ventilátorok, összeszerelt repülőgép-gázturbina forgórészei, szivattyú-járókerekek, gépek és szerszámgépek alkatrészei, általános villanymotorok forgórészei, speciális követelmények szerinti motorok egyedi alkotóelemei

G2.5

Sugárhajtóművek forgórészei, gáz- és gőzturbinák (beleértve a tengerészeti főturbinákat is), merev turbógenerátorok, forgórészek, turbókompresszorok, szerszámgépek hajtóművei, speciális követelményeket teljesítő közepes és nagy villamos almatúrák, kis motorok forgórészei, turbinameghajtású szivattyúk

G1

Magnetofon és lemezjátszó hajtásai, köszörűgép-hajtóművek, speciális követelményeket teljesítő kis villamos armatúrák

G0.4

Precíziós köszörűgépek forgórészei, tengelyei és tárcsái, pörgettyűk (giroszkópok)

Egyensúlyozás